Salaattia kolmelle grillaajalle

IMG_7421Perjantaina vietimme taas kotikolossa makoisia hetkiä, kun valmistauduimme tulevaan mysteeriviikonloppuun. Tai minulle mysteeriseen; eilen sain nauttia Aleksin järjestämästä ”jännäpäivästä”, tänään taas minulle järjestetystä vauvasuihkusta, jee!

Mutta palataanpa takaisin perjantaihin, köökin ja grillin äärelle. Koska pääruokamme oli tällä kertaa niin kovin yksinkertaista, on tarkoituksenani esitellä teille muutama varsin mainio lisäke esimerkiksi grilliruoan kumppaniksi. Mitä pääruokaamme tulee haluan kuitenkin suositella kokeilemaan myös sitä. Tässä ohjeistus: täytä lehtipihvit ja/tai wieninleikkeet kinkulla ja juustolla, grillaa tai paista pannulla ja saat sveitsinleikkeleitä. Keitä rinnalle uusia perunoita tillin kera, valmista vielä perinteinen kananmunakastike (ohje alla) ja luulenpa, että ollaan jo monen mielestä kiinni melko maukkaissa makumaailmoissa. Sillä niinhän se oikeasti on, että yksinkertainen on kaunista – ja usein myös maukasta. Lisäksi makuihin liittyvät muistot ovat asia, joka usein saa ruoan maistumaan vieläkin paremmalta. (On toki uskallettava ottaa se riski, että heikosti onnistunut toisinto menneisyyden herkkuhetkestä laimentaa, jopa totaalisesti romuttaa, tärkeän makumuiston.) Kun kananmunakastikkeesta puhutaan lennähdän itse lapsuuteni kesiin Etelä-Pohjanmaalle. Mummin perunamaa ja itse kerätty ruohosipuli, siitä eivät kananmunakastikkeen lähtökohdat enää parane. No, kyllä se täällä kotikolossakin hyvältä maistui, melkein yhtä hyvältä.

Entäpä nuo lupaamani kolme salaattia sitten? Kuten grillaajatkin myös nämä ovat sangen erilaisia keskenään. Yksi täyttää lautasensa mieluiten perinteisesti perunalla, toinen kaipaa makuja maailmalta ja kolmas janoaa jotakin raikasta. Perunan ystäville ehdotan perunasalaattia avokadolla mehevöitettynä, välimerellisistä mauista innostuville lämmintä tomaatti-fetasalaattia ja raikastelijoille vesimelonisalsaa. Vesimelonisalsan ideasta kiitos lähtee Kamera & Kauha -blogin suuntaan, vaikka maustamisen toteutinkin lopulta omalla tyylilläni. Lähtökohdan lämpimään tomaatti-fetasalaattiin taas löysin Jupen keittiöstä, mutta kokonaisuus on omaa käsialaani.

Suosittelen koko trioa; nämä salaatit täydentävät toisiaan ja sopivat hyvin vaikka samalle aterialle. Hyvä vaihtoehto on myös asettaa lämmin fetasalaatti alkuruoan asemaan, jolloin paistaminen kannattaa suorittaa vasta juuri ennen tarjoilua.

Salaatilla siivitettyjä herkutteluhetkiä toivotellen!

Peruna-avokadosalaatti

4-6 annosta

IMG_6918750 g uusia perunoita
2 avokadoa
2 kevätsipulia
retiisejä

Kastike:
0,5 dl majoneesia
1,5 dl turkkilaista jogurttia / kermaviiliä
2 tl limemehua
suolaa
mustapippuria myllystä

Keitä perunat kypsiksi ja jäähdytä. Kun perunat ovat viilentyneet, puolita tai tarvittaessa isompien kohdalla jaa ne neljään osaan.
Kuori, poista kivi ja viipaloi avokado. Silppua kevätsipulit varsineen, pese ja viipaloi retiisit.
Yhdistä salaatin ainekset varovasti käännellen.
Valmista kastike sekoittamalla yhteen kaikki ainekset.
Sekoita kastike varovasti käännellen salaattiin.
Nosta jääkaappiin odottamaan tarjoilua.

Lämmin tomaatti-fetasalaatti

4 alkuruoka-annosta

IMG_74251 sipuli
150 g (pakaste)pinaattia
oliiviöljyä
suolaa
mustapippuria
20 kirsikkatomaattia
fetajuustoa
tuoretta basilikaa
punaviinietikkaa

Kuori ja hienonna sipuli. Kuullota sipulia hetki öljyssä ja lisää sitten pinaatit. Paista seosta muutaman minuutin ajan ja mausta suolalla ja pippurilla.
Jaa sipuli-pinaattiseos neljän annosvuoan pohjalle.
Huuhtele tomaatit ja kuutioi feta. Hienonna basilika pienemmäksi.
Sekoita tomaatit, fetakuutiot ja basilika kulhossa. Pirskottele joukkoon punaviinietikkaa ja oliiviöljyä sekä suolaa ja mustapippuria. Sekoita ja jaa seos annosvuokiin sipuli-pinaattipohjien päälle.
Paista 200-asteisessa uunissa noin 15 min.

Vesimelonisalsa

4 annosta

IMG_74086 dl vesimelonia pieninä kuutioina
6 dl tomaattia pieninä kuutioina
2 tl tuoretta chiliä silputtuna
4 rkl kevätsipulin varsia silputtuna
oliiviöljyä
sitruunamehua
suolaa ja pippuria

Yhdistä pilkotut aineet keskenään. Lisää loraus oliiviöljyä ja hiukan sitruunamehua. Mausta suolalla ja pippurilla oman maun mukaan.

Kananmunakastike

4 annosta

4 rkl voita
5 rkl vehnäjauhoja
5-6 dl maitoa
3-4 kananmunaa
suolaa
valkopippuria
ruohosipulia silputtuna

Keitä kananmunat koviksi, noin 10 min. Säikäytä kylmällä vedellä ja kuori.
Sulata voi kattilassa ja lisää vehnäjauhot. Kypsytä muutama minuutti, mutta älä anna jauhojen ruskistua. Lisää maito hyvin sekoittaen ja kun kastike on suurustunut lisää mausteet ja pilkotut kananmunat. Valkopippuria tämä kastike vaatii melko runsaastikin maustuakseen hyvin.

Kesällä lautanen kevenee? Ainakin tämä piirakka.

No jaa, tiedä häntä, uskoako kuitenkaan loppuun asti tuota yllä mainittua Helsingin Sanomien eilisaamuista väittämää, kun totta kyllä kesän kepeiden kasvisten ja hedelmien vastapainoksi grillit notkuvat lihaa ja makkaraa, jääkaapit olutta ja siideriä, pakastimet jäätelöä… Niin tai näin, kuten moni muukin asia, myös ruokailu muuttuu kesällä, jos ei järin paljon kevyemmäksi, niin ainakin erilaiseksi. No, hedelmiä ja kasviksia meidän keittiömme tosin rakastaa ympäri vuoden, eikä grillimme ole tainnut koskaan nähdä kasviksetonta päivää, joten turha kai tätä on enempää puntaroida; kun syö kepeän terveellisesti ympäri vuoden, ei kesällä tarvitsekaan keventää.

IMG_7097Hmm, tuolla prologilla pyrin kai esittelemään seuraavan tekeleeni, hauskan piirakkaidean, johon törmäsin Tinskun keittiössä -blogista itseni löydettyäni. Piirakan juttu on pohja, joka tehdään käytännössä pelkästä bataatista, viljat unohdetaan tällä kertaa kokonaan. Huippua; tätä ideaa hyödynnän aivan varmasti seuraavalla kerralla, kun kestittäväksi saapuu ruokavalioltaan gluteenitonta vieraskuntaa.

Kehotan kokeilemaan ja varioimaan täytteitä reilusti oman mielen ja maun mukaan. Itse ruokaistin Tinskun kasvisversiota lisäämällä täytteeseen broileria ja maustoin runsaalla määrällä Ateenasta tuotua salaattimaustetta. Piirakka on hyvin tehtävissä valmiiksi jo edellisenä päivänä ja juhliin se sopii hienosti, sillä nautinta voi tapahtua yhtä lailla lämpimänä kuin viileänäkin. Kukin myös koristelkoon tavallaan, itse valitsin koristukseksi ainoastaan ensimmäiset pikkuruiset rucolanversoni.

Ensimmäisen syöntikokemuksen perusteella piirakka oli todella maukasta ja kepeydessään aivan eri luokkaa, mikäli tavanomaiseen jauhoista ja rasvasta rakennellun pohjan omaavaan piiraaseen verrataan. Kolme henkeä hoiteli tämän kerralla, kun päivällisestä oli kyse, mutta ehkä myös juhlatilanteita ajatellen tätä kannattaa varata hiukan tavallista piirakkaa enemmän…

Feta-broileri-pinaattipiirakka bataattipohjalla

Vuoallinen

IMG_7101IMG_7094Pohja:
1 isohko bataatti
1 kananmuna
kourallinen juustoraastetta
hiukan suolaa ja mustapippuria myllystä
voita / öljyä vuoan voiteluun

Täyte:
1 iso sipuli
öljyä / voita kuullotukseen
150 g pakastepinaattia
100 g fetajuustoa
200 g maustamattomia broilerisuikaleita
esim. suolaa, mustapippuria ja hunajaa broilerin maustamiseen
3 dl turkkilaista jogurttia
3 kananmunaa
yrttejä maun mukaan, kuten timjami, provencale
mustapippuria

IMG_7087Tee ensin pohja. Suojaa irtopohjavuoan pohja leivinpaperilla ja voitele reunat hyvin.
Kuori ja siivuta bataatti ohuen ohuiksi siivuiksi.
Sekoita bataattisiivujen joukkoon kananmuna ja juustoraaste. Mausta halutessasi hieman suolalla ja pippurilla.
Lado bataattisiivut vuoan pohjalle ja nostele niitä vähän myös reunoille.
Tee sitten täyte. Kuori ja silppua sipuli ja kuullota sitä hetki pannulla tilkassa öljyä tai voita.
Ruskista broilerit ja mausta haluamallasi tavalla, esim. suolalla, pippurilla ja hunajalla.
Sekoita sipuli, broilerit ja kaikki muut täytteen ainekset. Mausta yrteillä ja mustapippurilla, lisää tarvittaessa hiukan suolaa.
Kaada täyte bataattisiivujen päälle ja paista 180-asteisessa uunissa noin 50-60 min.
Jäähdytä piirakka huoneenlämpöiseksi ennen kuin irrotat vuoan.
Koristele esim. fetajuustolla, rucolalla ja tummalla balsamicokastikkeella.

Piirakkaa punajuurikkaan ystäville

Joulua ja rosollia odotellessa minun alkoi tehdä mieli jotakin punajuuriperäistä. Seuraava piirakka täyttikin mielihaluni mitä parhaiten, sillä se todella on punajuuripiirakka alusta loppuun – sangen monia muita makuja ei voimakkaan punajuuren maun rinnalle sovi. Pieniä, sopivia vivahteita kuitenkin.

Mielestäni tämä oli hyvää ja piirakaksi erityisen terveellisen makuista, kun pinnalta ei tällä kertaa löytynyt juusto- tai kermakuorrutusta ollenkaan. Maukas lounas- tai päivällispiirakka, sanoisin. Suosittelen kokeilemaan raejuuston kera, tämä yhdistelmä todella toimii.

Reseptin löysin Pohjolan ruokavalio -teoksesta, yhdestä syksyn mittaan keittokirjahyllyymme ilmestyneestä opuksesta, josta esittelyn pyrin laatimaan tuota pikaa. Alkuperäinen ohje sisälsi käyttämäni fetan sijasta sinihomejuustoa, mutta mielestäni feta toimi mainiosti. Lisäksi olen sitä mieltä, että piirakka kompastui tällä kertaa pohjaansa, joten olen korvannut omassa ohjeessani alkuperäisen pohjan hyväksi todetulla versiolla.

Siis punajuurikkaan ystävät, kokeilkaa toki!

Punajuuripiirakka

Vuoallinen

IMG_5657Pohja:
2 dl kaurahiutaleita
1 dl vehnäjauhoja
0,25 tl suolaa
1 tl leivinjauhetta
100 g margariinia / voita
0,5 dl maitoa

IMG_5664Täyte:
500 g punajuuria
1-2 sipulia
1 valkosipulinkynsi
1 rkl rypsiöljyä
1 tl timjamia
0,5 tl rouhittua pippurisekoitusta
100 g feta- / sinihomejuustoa
1 kananmuna
1 dl kasvislientä
1 tl perunajauhoja

Sekoita pohjan kuivat aineet. Lisää sulatettu rasva ja maito ja sekoita varovasti. Painele taikina vuokaan ja seisota sitä jääkaapissa noin 15-20 min.
Kuori ja raasta punajuuret, kuori ja hienonna sipulit. Kuullota sipulit rasvassa, lisää punajuuriraaste ja hauduta pehmeäksi miedolla lämmöllä.
Siirrä raaste pois liedeltä, lisää juusto murusina sekä mausteet. Sekoita kasvisliemeen perunajauho ja kananmuna ja lisää täytteeseen.
Kaada täyte vuokaan ja paista uunin alimmalla tasolla 200 asteessa 35-40 min. Peitä tarvittaessa loppuvaiheessa leivinpaperilla.

Ihastuttava keksikeksintö ja taas yksi piirakka

IMG_4350Lauantaina pääsimme vihdoin juhlistamaan kotikoloamme myös sukulaistemme seurassa. Nämä juhlat ovatkin olleet syy sille, että postaukseni viime aikoina ovat olleet pitkälti pelkkien juhlaruokien esiinmarssia. En minä sentään ihan näin paljon vain meille leivo…

Juhlat olivat kaikin puolin onnistuneet ja nyt esittelenkin teille hiukan haikein mielin viimeiset leipomukseni näihin kesteihin. On se vaan niin mukavaa; juhlien järjestely – sekä tietysti itse juhliminen. No, pieni tauko tekee hyvää ja mikä parasta: Keväällä pääsen jälleen tositoimiin, kun saan kunnian toimia rakkaan isäni 60-vuotisjuhlien pääsuunnittelijana ja -toteuttajana.

Seuraavaa feta-porkkanapiirakkaa voi kutsua sekä mielenkiintoiseksi uudeksi tuttavuudeksi että todelliseksi tarkan markan tekeleeksi. Vaatimattomista aineksista syntyy piirakka, jonka makumaailma on mukavasti balanssissa: makeaa ja suolaista sopivassa suhteessa. Suosittelen testaamaan; esimerkiksi pikkujoulut saattaisivat olla oiva paikka juuri tälle piirakalle sen porkkanasosetäytteen tuodessa ainakin minulle mieleen porkkanalaatikon. Pikkujoulutarjoiluna lisäisinkin täytteeseen himpun verran muskottipähkinää. Ja innostuneena tästä piirakan ja kasvissoseen hauskasta yhdistelmästä ajattelin seuraavaksi kokeilla, miten toimisikaan punajuuri-vuohenjuustopiirakka…

Feta-porkkanapiirakka

Vuoallinen

IMG_5473Pohja:
3 dl vehnäjauhoja
2 dl ruisjauhoja
1 dl vehnäleseitä
175 g voita
ripaus suolaa
vettä

Täyte:
400 g porkkanaa
3 dl maitoa
3 kananmunaa
150 g fetajuustoa
isoja kapriksia
ripaus pippuria

Sekoita jauhot, leseet, voi ja suola keskenään. Lisää vettä sen verran, että saat leipoutuvan taikinan.
Painele taikina piirakkavuoan pohjalle. Pistele pohja haarukalla ja anna tekeytyä jääkaapissa noin 30 min.
Kuumenna uuni 200 asteeseen. Paista piirakkapohjaa uunin alatasolla noin 10 min.
Kuori ja suikaloi porkkanat ja keitä ne miedosti suolatussa vedessä. Valuta ja soseuta teho- tai sauvasekoittimella. Lisää joukkoon kananmunat, maito ja pippuri.
Levitä seos esipaistetulle piirakkapohjalle. Ripottele fetakuutiot puolitettujen kapristen kanssa seoksen päälle.
Paista piirakkaa uunissa noin 30 min. tai niin kauan, että täyte on hyytynyt.

IMG_5497IMG_5491Keksit loihdin ystävältä saamastani purnukasta, joka sisälsi sopivassa suhteessa ainesosia, joihin kananmunan ja sulatettua voita lisäämällä syntyi taikina herkullisille suklaa-kaurakekseille. Ihastuttava lahjaidea, jota ajattelin myös itse hiukan lainata eräitä lähipiirini leipojia ajatellen. Tässä kohtaa en siis reseptiä vielä tiedä, mutta netti näyttäisi olevan näitäkin pullollaan.

Nyt toivottelen kaikille lämpimiä leivontahetkiä syksyn pimeyden keskelle. Leipokaa itsenne onnellisiksi, oli niitä juhlia tai ei. Ja kohtahan voikin pakastinta alkaa täyttää jo joulumurkinoin – tai tehdä niitä joululahjoja. Ja sitä ennen järjestää vaikka pikkujoulut. Jee!

Suolaisia leipomuksia

Kun aviomies sivistää itseään ja kasvattaa ammattitaitoaan suuressa maailmassa rapakon (eli tässä tapauksessa Itämeren) takana, on pikku-rouvalla sopiva tilaisuus viettää yksinäisiä iltojaan uunin äärellä ja täyttää pakastinta tulevia juhlia silmällä pitäen.

Tässäpä siis kaksi ehdotusta, joilla täydentää tarjoilupöytää juhlatunnelmissa tai tarjota ihan muuten vain, vaikkapa hieman tavallisuudesta poikkeavaa iltapala-ajatusta etsiskeltäessä.

Ohje bostoniin löytyi Limepippuri-blogista, pinaatti-halloumipiiraaseen taas Kodin Kuvalehdestä. Suosittelen kokeilemaan molempia ja erityisesti tällaisena ikiaikaisena bostonkakkufanina – sen perinteisemmän, makean version – totean, että kyseinen suolainen löydös oli mielestäni huippu. Ja sitten; miksi halloumia pitäisi ainoastaan grillata, kun sitä voi nauttia muutenkin?! Piristävää vaihtelua piirakoiden ainaisille feta- ja mozzarellajuustoille.

Suolainen bostonkakku

Sopiva irtopohjavuokaan, jonka halkaisija on noin 25 cm

IMG_5425Taikina:
3 dl maitoa
11 g kuivahiivaa / 25 g tuoretta
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
2 dl grahamjauhoja
4-5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl siemeniä, esim. auringonkukan, pinjan, kurpitsan…
0,5 dl ruokaöljyä

Täyte:
125 g pekonia
10 aurinkuivattua tomaattia
180 g fetajuustoa
3 rkl pestoa
3 dl juustoraastetta

Pinnalle:
1 kananmuna
juustoraastetta
siemeniä

Sekoita kuivahiiva jauhoihin. Lämmitä maito reilusti kädenlämpöiseksi (42 astetta) ja sekoita joukkoon sokeri, suola, öljy ja siemenet. Lisää jauhot vähitellen taikinaan vaivaten taikinaa, kunnes se irtoaa kulhon reunoilta. Anna taikinan kohota liinan alla noin tunti.
Taikinan kohotessa pilko pekoni ja paista rapeaksi. Pilko myös aurinkokuivatut tomaatit.
Vaivaa kohonnut taikina ja kauli pellin kokoiseksi levyksi. Levitä täytteet kaulitulle taikinalle, kääri napakalle rullalle ja leikkaa noin 15 osaan. Halutessasi voit jättää palat myös isommiksi, alkuperäisessä ohjeessa puhuttiin kahdeksasta.
Voitele irtopohjavuoka ja asettele rullapalat siihen tasaisesti leikattu reuna ylöspäin. Kohota vielä noin 40 min.
Voitele kananmunalla, ripottele pintaan juustoraastetta ja siemeniä. Paista 175 asteessa noin 35 min.

Pinaatti-halloumipiiras

Vuoallinen

IMG_5408Pohja:
2 dl vehnäjauhoja
1 dl kaura- tai vehnäleseitä
100 g voita / margariinia
2 rkl vettä

Täyte:
2 munaa
2 dl kermaa
100 g tuoreita pinaatinlehtiä
100 g kirsikkatomaatteja
100 g artisokan sydämiä
100-150 g halloumijuustoa
6 aurinkokuivattua tomaattia

Sekoita kuivat aineet kulhossa. Lisää voi sekä vesi ja nypi tasaiseksi taikinapalloksi. Painele taikina piirasvuoan pohjalle ja reunoille. Esipaista pohjaa 200-asteisen uunin alatasolla noin 10 min.
Sekoita kananmunat ja kerma. Kaada piiraspohjan päälle. Levitä pinnalle huuhdotut pinaatinlehdet, halkaistut kirsikkatomaatit, valutetut artisokan sydämet, kuutioitu halloumijuusto ja pilkotut aurinkokuivatut tomaatit. Jatka paistamista uunin keskitasolla vielä 20-25 min. tai kunnes kananmuna-kermaseos on hyytynyt ja juusto ruskistunut.